فکوس صحیح | چگونه همیشه عکس هایی شارپ بگیریم

فکوس صحیح | چگونه همیشه عکس هایی شارپ بگیریم
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/01/25 0 نظر 434 بازدید

چگونه همیشه عکس هایی شارپ بگیریم  ؟ سوالی که شاید خیلی از عکاسان آماتور از خود میپرسند ؟ فکوس صحیح چگونه بدست می آید ؟ با ما همراه باشید

نکته مهمی به نام فکوس | Focus

یکی از ناکامی های بزرگ در عکاسی  این است که عکسی بگیرید و بعد ببینید چقدر بد فوکوس کرده اید . حتی پس پردازش هم نمی تواند در ذخیره ی یک عکس خارج از فوکوس به شما کمک کند ، بنابراین دانستن چگونگی استفاده از فوکوس دوربین مهارت مهمی است که باید در آن حرفه ای شوید .

با فهم کامل و در دست گرفتن کامل کنترل حالت فوکوس در دوربین، شانس بیشتری در دستیابی به عکسی که دوست دارید پیدا می کنید . هم چنین این امر شانس داشتن عکس های خارج از فوکوس تکراری را کاهش می دهد .

حالت فوکوس دوربین شما

گذاشتن DSLR در حالت اتوماتیک ممکن است به شما این امکان را بدهد که از بسیاری از عملکرد های ظاهرا تهدید کننده اجتناب کنید . اگرچه، وقتی بحث فوکوس در میان است ، اثبات آن می تواند اغلب گران تمام شود .

هر یک از حالت های فوکوس دوربین،  حالت استفاده  بخصوصی دارند . این امر معمولا این گونه است که آیا سوژه در حال حرکت است یا بی حرکت 

فوکوس تکی : Single Focus

این فکوس به عنوان " تک شات " در دوربین کانن یا ‘AF-S’  در نیکن ، شاید ساده ترین حالت فوکوس در دوربین باشد . به سادگی دکمه ی شاتر را تا نصفه فشار دهید تا حالت فوکوس خوکار فعال شود . تا وقتی که انگشت تان نصفه دکمه ی شاتر را فشرده است ، فکوس روی سوژه قفل خواهد ماند.  می توانید دکمه را تا انتها فشار دهید تا عکس بیندازید یا دکمه را رها کنید تا دوباره فوکوس کنید .

مزیت عالی این حالت فوکوس این است که ، این امکان را به شما می دهد تا دکمه ی شاتر را نصفه فشار دهید و عکس تان را دوباره بسازید . تا وقتی که دکمه شاتر را نصفه نگه داشته اید ، فوکوس ثابت باقی می ماند .

این روش فوکوس برای همه سوژه های ثابت مناسب است . فاصله بین سوژه مورد نظر و دوربین باید ثابت بماند باشد . مثال ها شامل عکاسی پرتره ، عکاسی از طبیعت بی جان و عکاسی از منظره می شود .

فوکوس تکی برای سوژه هایی که ثابت اند عالی است . عکسی از JV Garcia

آموزش عکاسی پایه : شناخت ایزو - ISO

فوکوس دنبال کننده | AI Servo

دنبال کننده یا ‘ AI Servo ’ در دوربین کانن و ‘AF-C  ’ در دوربین نیکن ، طراحی شده تا به شما کمک کند حتی وقتی سوژه در حال حرکت است ، آن را در فوکوس نگه دارید . فشردن نصفه ی دکمه شاتر موجب می شود دوربین در ابتدا روی سوژه فوکوس کند . اگرچه ، برخلاف حالت فوکوس تکی ، فوکوس دنبال کننده دائما تا وقتی که دوربین تان به سمت سوژه باشد و دکمه ی شاتر را نصفه فشار داده اید ، روی سوژه فوکوس می کند .

یک مثال از این حالت وقتی است که شما قصد دارید از سگ تان عکس بیندازید و سگ تان هم دارد به سمت شما می آید .  اگر سگ  حرکت نکند ، حالت تکی باید مناسب باشد. اگر هم حرکت می کند ، حتی اگر شاتر را هم در حالت فوکوس تکی نصفه فشار دهید ، عکس از فکوس خارج می شود . حالت فوکوس دنبال کننده با فوکوس دائمی هنگامی که سگ حرکت می کند شارپ ماندن سوژه شمارا حفظ می کند . البته عملکرد این فکوس ارتباط زیادی با کیفیتو تکنولوژی دوربین شما دارد .

فوکوس دنبال کننده | AI Servo  دوربین برای رویداد های ورزشی ، حرکات تند و پر انرژی بچه ها ،سوژه های در حال حرکت و حیات وحش مناسب است

استفاده از حالت فوکوس دنبال کننده | AI Servo  در این سگ ها کمک می کند تا  عکسی شارپ بگیریم . عکس از Mark Galer

 

فوکوس تکی / دنبال کننده | Single/Continuous Focus

این حالت ، حالتی خودکار است که بین فوکوس تکی و دنبال کننده انتخاب می شود . این حالت طراحی شده است تا به مبتدی ها کمک کند و در بعضی از حالت های پیشرفته حذف شده است . پیشنهاد می شود که  یکی از دو حالت فوکوس ذکر شده را انتخاب کنید . بیشتر به این خاطر که بسیاری از عکاس ها شکایت دارند که این روش ، بیشتر مواقع ، درست عمل نمی کند .

فوکوس دستی

اگر فهمیدید که هیچ یک از حالت های فوکوس خودکار به شما امکان جدا سازی و فوکوس روی نقطه انتخابی را نمی دهد ، راه حل این است که خودتان به صورت دستی این کار را بکنید . برای فعال کردن فوکوس دستی  باید از طریق دکمه موجود بر روی لنز حالت انتخاب را از فکوس اتوماتیک بر روی فکوس دستی یا Manual Focus قرار دهید.

فوکوس دستی کنترل کاملی را در اختیار شما قرار می دهد و نیاز به فوکوس یا کمک فنی ندارد ، به شما اجازه می دهد حلقه ی فوکوس را بچرخانید ، فوکوس کنید و عکس بگیرید .

استفاده از فوکوس دستی وقتی کمک کننده است که شما نیاز به کنترل داشته باشید یا وقتی که دوربین تنها به صورت خودکار نمی تواند فوکوس کند . عکس از Seabass Creatives

 

نقاط فوکوس دوربین و انتخاب آن ها

نقاط فوکوس، باکس های کوچکی هستند که شما از طریق منظره یاب می بینید . به طور کلی ، دوربین های مبتدی باکس های کمتری ، معمولا حدود 10 باکس دارند در حالی که DSLR های حرفه ای باکس های بیشتری دارند .

دوربین شما می تواند از هر کدام از این نقاط برای فکوس بهره ببرد ، اما این امر مهم است که دوربین متوجه شودکه فکوس بر روی بعضی از این نقاط در حقیقت بهتر از بقیه ی نقاط است . انتخاب درست نقاط می تواند در بالا بردن پروسه ی فوکوس کمک کند .

 

انواع نقاط فوکوس - مثال از دوربین کانن 6D

اگر مطمئن نیستید دوربین شما چه نقاط فوکوسی دارد ، نگاهی به راهنمای دوربین DSLR خود بیندازید . اساسا دو نوع نقطه ی فوکوس وجود دارد :

نقاط فوکوس متقاطع | Cross-Type Focusing Points

این نقاط قادرند خط های عمودی و افقی را پیدا کنند تا روی آن فوکوس کنند . این توانایی به این معناست که نقاط متقاطع احتمال دارد فوکوس بهتر و سریع تری نسبت به نقاط فوکوس نرمال داشته باشد . وقتی از منظره یاب نگاه می کنید ، معمولا می توانید نقاط فوکوس از نوع متقاطع را در ناحیه ی مرکزی پیدا کنید .

 نقاط فوکوس نرمال | Normal Focusing Points

هر نقطه فوکوسی که جزء نقاط فوکوس متقاطع نباشد ، نقطه ی فوکوس نرمال محسوب می شود . بدون داشتن توانایی یافتن خطوط افقی ، این آشکار کننده های عمودی می تواند برای فعال سازی کند تر باشد . این ثانیه ها می تواند وقتی شما سوژه ای در حال حرکت یا شرایطی با نور کم دارید ، تفاوت ایجاد کند .

انتخاب نقاط فوکوس به صورت خودکار

وقتی از حالت خودکار در دوربین استفاده می کنید و دکمه ی شاتر را نصفه فشار می دهید ، هر باکس ، فعال می شود و به دنبال هر سوژه ای می گردد . به محض این که باکس موفق به یافتن سوژه ای شد ، تبدیل به نقطه ی کانونی می شود و با فشار کامل دکمه ی شاتر ، عکس ثبت می شود . پروسه فکوس اغلب منجر به  بروز خطای جزئی می شود . برای مثال ، ممکن است دوربین به جای این که روی چشم انسان فوکوس کند روی دهان فوکوس کند که با اجرای دوباره فکوس احتمال رفع خطا وجود دارد .

اگرچه ، این تنظیمات وقتی کمک کننده است که از سوژه های مختلف در مدتی کوتاه عکاسی کنیم . اما شاید نمی توانید لحظاتی تعیین کننده را صرف تغییر دوباره ی نقطه فوکوس کنید . دوربین سعی می کند تا روی قسمت درستی از تصویر فوکوس کند اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام فکوس مناسب تر است .

رویکرد بهتر این است که همیشه تنظیمات دوربین را روی نقاط فوکوس میانی تنظیم کنیم و وقتی به فوکوس دلخواه دست پیدا کردید ، دوباره آن را مرتب کنید . این روش به عنوان روش فوکوس و چیدمان دوباره معروف است . نقطه ی فوکوس مرکزی معمولا از نوع فوکوس متقاطع است و منجر به فوکوس سریع تر می شود .

برای انجام این کار ، به تنظیمات دوربین تان رفته و نقطه فوکوس مرکزی را اتنخاب کنید . سپس نقطه مرکزی را در سوژه تان هدف بگیرید و دکمه شاتر را تا نصفه فشار دهید . وقتی فوکوس به دست آمد ، همان طور که نیاز است  و در حالی که شاتر را نصفه نگه داشته اید ، عکس را دوباره سازمان دهی کنید .

عکس از Elliot Pelling

 

و در آخر : چگونه روی یک سوژه فوکوس کنیم

حالا که فهمیدید چطور نقاط فوکوس و حالات را انتخاب کنید ، بیایید نگاهی به این بیندازیم که در واقع چطور فوکوس دوربین روی سوژه را آغاز کنیم . مثل هر چیز دیگری در دوربین DSLR ، چندین راه برایش وجود دارد .

شاتر را نصفه فشار دهید

دکمه شاتر دو مرحله ای ، معمول ترین روش فوکوس است . با فشردن نصفه ی دکمه ی شاتر ، مکانیسم فوکوس را فعال می کنید . برای نشان دادن این که سوژه ای پیدا شده ، معمولا صدای بوقی می شنوید و نقطه یا نقاط قرمز پر رنگی می بینید . بعد از دیدن این نقطه یا نقاط روشن ، با فشردن کامل دکمه ، عکس خواهید گرفت . اگر چه رها کردن دکمه،  فوکوس ثابت شده را پاک می کند و به شما این امکان را می دهد که دوباره تا نصفه آن را نگه دارید تا فوکوس دلخواه روی سوژه را تغییر داده یا دوباره به کار بگیرید .

حلقه فوکوس ( دستی )

وقتی فوکوس خودکار نتواند چیزی را که می خواهید پیدا کند ، از فوکوس دستی استفاده کنید . فوکوس دستی  کنترل قابلیت های فوکوس دوربین تان  را تماما در اختیار تان قرار می دهد . این روش می تواند وقتی در وضعیتی با نور کم ، در حال عکاسی  با شیشه یا سیم پرچین و یا درحال عکاسی  از سوژه های بزرگ خیلی پیچیده برای شناسایی فوکوس خودکار هستید ، از فوکوس خودکار خیلی بهتر باشد .

 

 

لطفا در انتشار مطالب اخلاق حرفه ای را رعایت کنید

 

نظرات

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 4

مطالب مرتبط

تبلیغات

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...