بزرگان عکاسی جهان : ریچارد اودان | Richard Avedon

بزرگان عکاسی جهان : ریچارد اودان | Richard Avedon
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/05/30 0 نظر 467 بازدید

ریچارد اودان یکی از عکاسان سرشناس نیویورکی بود که تغییرات جریان سازی در انواع مختلف هنر عکاسی از جمله عکاسی مد، عکاسی پرتره و عکاسی تبلیغاتی به وجود آورد.

بیوگرافی ریچارد اودان

ریچارد اودان (Richard Avedon) عکاس سرشناس آمریکایی، در روز پانزده می سال 1923در شهر نیویورک آمریکا، در یک خانواده یهودی روس تبار پا به جهان گذاشت.

او در سنین پایین به واسطه ی شغل پدرش با دنیای مد و عکاسی آشنا شد. گرایش او به شعر با علاقه مشتاقانه اش به عکاسی برابری می کرد. اودان پس از اتمام دوران دبیرستان راهی دانشگاه کلمبیا شد و به تحصیل در رشته شعر و فلسفه پرداخت. با اینحال او یک سال بعد از دانشگاه انصراف داد تا به نیروی دریایی تجاری آمریکا ملحق شود. ریچارد اودان بین سالهای 1942 تا 1944 به عنوان عکاس در خدمت این سازمان بود.

اودان در سال 1944 با دو نوول (Doe Nowell)، مدل و بازیگر آمریکایی ازدواج کرد و در سال 1945 استودیوی عکاسی خودش را راه اندازی کرد. او در سال 1949 از همسر اولش جدا شد و در سال 1951 با اولین فرانکلین (Evelyn Franklin) آشنا شد.

 

در سال 1962، مؤسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institution) برای نخستین بار نمایشگاهی جهت بازنگری بر آثار ریچارد اودان برپا کرد. بعدتر چندین موزه برجسته دیگر نیز از اسمیتسونین پیروی کردند.

ریچارد اودان در سال 2004، در حین انجام مأموریتی برای مجله نیویورکر دچار ضربه مغزی شد. او در اول اکتبر همان سال، در سن 81 سالگی، در سن آنتونیوی تگزاس درگذشت.

آغاز فعالیت حرفه ای ریچارد اودان

ریچارد اودان از سنین کم با هنر عکاسی برخورد داشت و به آن علاقمند شد. پدرش در خیابان پنجم نیویورک یک فروشگاه لباس زنانه فروشی داشت. هنگامی که نمایندگان مجلات مد سطح بالا ماهیانه برای گفتگو درباره طراحی لباس ها به فروشگاه سر می زدند، ریچارد نیز اغلب آنجا حضور داشت.

نخستین دوربین اودان یک دوربین کداک باکس براونی بود که با آن از خواهر کوچکترش لوئیز که اولین مدلش بود عکس می گرفت.

اودان بین سالهای 1942 تا 1944 عضو نیروی دریایی تجاری بود و در این مدت برای مجله ی ویژه این سازمان، مجله هلم (The Helm)، نیز عکاسی می کرد.

Brandenburg-Gate-Berlin-Germany

دوران اوج شهرت ریچارد اودان

ریچارد اودان بعد از ترک نیروی دریایی تجاری، به تحصیل عکاسی نزد مدیر هنری مجله «هارپرز بازار» (Harper’s Bazaar)، الکسی برادوویچ (Alexey Brodovich)، پرداخت. عکاسی اودان به شدت تحت تأثیر برادوویچ بود. او به شاگرد جوانش آموخت که هرگز نباید آثار تبلیغاتی و عکس های مجلات را کسل کننده یا پیش پا افتاده دانست. بلکه این وظیفه ی عکاس است که خلاق باشد و فارغ از سوژه، همیشه بتواند ایده های نوینی در عکاسی ارائه دهد.

Ronald-Fischer-beekeeper-Davis

عکاسی خیابانی که در آن دوران متولد شد با ذائقه اودان سازگار نبود. با اینحال بعضی از اصول کلی این نوع عکاسی، بخصوص عکاسی بی هوا و کاندید را در آثاری که برای “هارپرز بازار» تهیه کرد به کار برد.

Italy-Palermo-Sicily

در سال 1947، همزمان با تحولات عظیمی که کریستن دیور (Christian Dior) در هنر طراحی لباس ایجاد کرد، لحظه شکوفایی ریچارد اودان نیز فرا رسید. از وی خواستند همراه با سردبیر مجله هارپرز به پاریس برود و از شوی لباس دیور عکاسی کند. اودان در یکی از میدان های پاریس عکس هایی گرفت که به شدت جالب توجه بودند. روش آزادمنشانه ی او هنر عکاسی مد را متحول کرد.

Dovima-with-elephants-evening-dress-by-Dior

ریچارد اودان به عنوان ویراستار میهمان با شماره مربوط به آپریل 1965 مجله «هارپرز بازار» همکاری کرد. همکاری وی با مدل های رنگین پوست در این شماره طوفان انتقادات شدیدی را در پی داشت که موجب جدایی اودان از این مجله شد. بعد از آن اودان به مجله ی «وگ» (Vogue) پیوست و بیش از بیست سال برای این مجله کار کرد. در سال 1992، اودان به سمت اولین عکاس مستقر مجله ی نیویورکر رسید و تا آخر عمر با این مجله همکاری کرد.

Napalm-victim-Saigon-South-Vietnam

اودان در سراسر این سالها استودیوی تبلیغاتی موفقی را نیز اداره می کرد. از بین بردن مرز بین عکاسی هنری و عکاسی تبلیغاتی در بسیاری موارد به وی نسبت داده شده است.

 

شاید برای شما جذاب باشد : بزرگان عکاسی جهان : انسل آدامز | Ansel Adams

تأثیر ریچارد اودان بر هنر عکاسی

ریچارد اودان با اعتماد به نفس بالای خود که از جوانی اش نشأت می گرفت، دنیای عکاسی مد را متحول ساخت. او شیوه ی رایج در عکاسی مد را که همیشه مدل هایی مجسمه وار را که در جایشان خشک شده اند به نمایش می گذاشت، به فراموشی سپرد.

این عکاس جوان و سرزنده در عوض هرگز در جای خود ثابت نمی ایستاد. او روح تازه ای در مدل هایش می دمید و از همه مهم تر وجهه ی انسانی و نقص های آنها را به نمایش می گذاشت.

با اینحال شهرت اودان بیشتر به پرتره های سیاه و سفید و بزرگ و مجذوب کننده اش برمی گردد. او پرتره هایی از اشخاص مختلف، چه مشهور و چه ناشناس ثبت کرده است که نوعی بررسی روانشناسانه به شمار می روند. گستردگی زمینه های فعالیت اودان و خلاقیت آثارش باعث شده است تا به یکی از تأثیرگذارترین عکاسان قرن بیستم تبدیل شود.

Debutante-Cotillion-New-Orleans-Louisiana

عکس های شاخص ریچارد اودان

عکس های مد تحسین شده ی ریچارد اودان زینت بخش صفحات مجلات مد متعددی مانند «هارپرز بازار»، «وگ» و «لایف» (Life) بوده اند. با اینحال این هنرمند غالباً خود را یک عکاس پرتره می دانست. عکس های مد اودان به شدت دراماتیک و پویا هستند و اغلب اوقات حرکت مدل را ثبت کرده اند. اودان علاوه بر آشنایان خود و افراد عادی متعدد از اشخاص مشهور، سیاستمدارها و چهره های سرشناس مختلف، از برتراند راسل گرفته تا مریلین مونرو عکس گرفته است. شیوه موشکافانه و نگاه نافذ اودان، هم در قراردادهای تبلیغاتی و هم در آثار پرتره اش، سعی در ثبت جوهره ی یکایک سوژه ها و لحظه حاضر داشته است.

Marian-Anderson-singer-in-the-role-of-Ulrica-in-Un-Ballo-in-Maschera

گزین گویه های ریچارد اودان

«تمام عکس ها دقیق هستند. اما هیچ کدام حقیقت را نشان نمی دهند ».

«پرتره های من بیشتر به شخصیت من می پردازند، تا به شخصیت سوژه هایم ».

«از دوربین ها بیزارم. مزاحمت ایجاد می کنند و همیشه جلوی دست و پا هستند. دلم می خواست می توانستم فقط با چشم هایم عکس بگیرم ».

منابع: 

avedonfoundation

theartstory

نظرات

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 7

مطالب مرتبط

تبلیغات

 

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...